Dieta alkaliczna

Głównym celem diety alkalicznej poza utratą wagi jest zachowanie w organizmie równowagi kwasowo-zasadowej, czyli utrzymanie pH na poziomie 7,4. W teorii przyczynia się do zmniejszenia obciążenia organizmu substancjami kwasotwórczymi, a skutkiem tego jest poprawa stanu zdrowia oraz ogólnego samopoczucia. Twórcą tej diety jest Robert O. Young – amerykański naturopata.

Główne założenia diety alkalicznej:

  • Spożywanie 70% produktów zasadotwórczych i 30% kwasotwórczych
  • Wykorzystywane produkty powinny być w większości bezmięsne
  • Warzywa spożywane głównie surowe
  • Surówki powinny być przygotowywane tylko z jednego warzywa
  • Działanie odtruwające na organizm
  • Działanie odchudzające
  • Spożywanie tylko takich ilości pokarmu jakie zaspakajają poczucie głodu
  • Jako źródło witaminy B12 zaleca się: spiruline, chlorelle, fermentowaną soje, kiszoną kapustę i ogórki, drożdże spożywcze
  • Nie wymaga liczenia kalorii
Produkty alkalizujące
(zawierające wapń, sód,
magnez i potas)  
Produkty kwasowe
(zawierające siarkę,
chlor i fosfor)
awokado, pomidor, ogórek, kapusta, sałata, cytryna, seler naciowy, soki z warzyw, olej z oliwek i kokosowyalkohol, kawa, herbata czarna, ziemniaki, owoce morza, mięso, biała mąka, biały ryż, cukier, mleko krowie, jajka, nabiał
Kurs dietetyki online - Żywienie w sporcie

Korzyści wynikające ze spożywania produktów wchodzących w skład diety alkalicznej

Rośliny strączkowe i warzywa są bogate w błonnik rozpuszczalny i węglowodany o niskim indeksie glikemicznym, w które bogata jest dieta alkaliczna , poprawiają wrażliwość na insulinę i zapobiegają insuliooporności. Spożycie białka zwierzęcego, które ma charakter kwasotwórczy i którego spożycie powinno się ograniczyć stosując dietę alkaliczna, może wiązać się ze zmniejszoną częstością występowania kamieni nerkowych u osób stosujących tę dietę. Dodatkowo dieta alkaliczna jest bogata w warzywa i owoce, które zawierają dużo potasu. W badaniach wykazano ochronną funkcję tego składnika na powstawanie nadciśnienia, udaru mózgu.

Wady diety alkalicznej

  • Niedobór węglowodanów złożonych

Węglowodany regulują uczucie sytości i głodu, poprawiają perystaltykę jelit, niwelują zaparcia i problemy jelitowe. Zbyt mała ilość spożytych węglowodanów złożonych w ciągu dnia prowadzi do uczucia głodu i spadku energii.

  • Niedobór białka

Białko odgrywa bardzo ważną rolę w organizmie – m.in. bierze udział w naprawie tkanek, poprawia gojenie ran, reguluje gospodarkę wodną i równowagę kwasowo-zasadową organizmu.

  • Niedobór witaminy B12

Pierwotne objawy niedoboru witaminy B12 są głównie związane z wynikającą z nich niedokrwistością megaloblastyczną, uszkodzeniem nerwów i/lub zmianami w obrębie układu pokarmowego.

  • Niedobór NNKT

Kwasy omega-3 i omega-6 są to niezbędne kwasy tłuszczowe, które są konieczne do prawidłowego funkcjonowania narządów w organizmie człowieka, w tym układu sercowo – naczyniowego, siatkówki oka oraz mózgu.

O czym warto pamiętać stosując dietę alkaliczną?

  • Dieta alkaliczna przypomina dietę wegańską (z wykluczeniem produktów typu fast-food).
  • Sama w sobie, odpowiednio zbilansowana, nie wpływa negatywnie na organizm osób zdrowych.
  • Co do jej oczyszczających właściwości – nie są naukowo potwierdzone.
  • Warto pamiętać, że nasz organizm jest zbudowany w sposób umożlwiający mu usuwanie szkodliwych produktów przemiany materii oraz innych szkodliwych substancji, dlatego dieta alkaliczna może jedynie działać na zasadzie wsparcia organizmu.
  • Chociaż białko jest głównym czynnikiem pobudzającym produkcję substancji o charakterze kwasowym, należy podkreślić, że zmniejszenie spożycia białka nie jest zalecaną strategią żywieniową w celu uzyskania lepszej równowagi kwasowo-zasadowej.
  • Warto wiedzieć, że dieta alkaliczna nie jest metodą leczenia kwasicy.
Kurs dietetyki online - Żywienie w sporcie

Źródła:

Materac E, Marczyński Z, Bodek K. (2013). Rola kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 w organizmie człowieka. Bromat. Chem. Toksykol, 46(2), 225 – 233.

Adeva, M. M., & Souto, G. (2011). Diet-induced metabolic acidosis. Clinical nutrition, 30(4), 416-421.

Carnauba, R. A., Baptistella, A. B., Paschoal, V., & Hübscher, G. H. (2017). Diet-induced low-grade metabolic acidosis and clinical outcomes: a review. Nutrients, 9(6), 538.

Bożena Borzęcka, Dieta alkaliczna – idealna dla organizmu?, 17.09.2017r. (https://ktociewyleczy.pl/wiedza/leczenie/odzywianie/5470-dieta-alkaliczna-idealna-dla-organizmu)

Dieta alkaliczna
5 (100%) 1 vote

Zobacz również