Dieta tęczowa – dieta w kolorach tęczy

Jest to dieta w której jak sama nazwa wskazuje powinno spożywać się kolorowe produkty. Dieta tęczowa została opracowana przez dr inż. Agnieszkę Leciejewską. Jest to tygodniowa dieta, która polega na spożywaniu każdego dnia produktów w tym samym kolorze. Tygodniowy jadłospis tworzy obraz tęczy. Dieta opiera się przede wszystkim na  spożywaniu warzyw i owoców.  W związku ze spożywaniem różnorodnych warzyw i owoców dieta ta dostarcza ogromną ilość określonych składników odżywczych oraz błonnika pokarmowego. Dzięki dużej porcji błonnika oraz odpowiedniej ilości płynów osoba będąca na diecie ma poczucie sytości.

Żywienie w chorobach tarczycy i insulinooporności
SPRAWDŹ AKTUALNE TERMINY

Tydzień diety tęczowej

Dzień 1 – kolor żółty

W tym dniu spożywamy żółte owoce i warzywa np.  cytryny, banany, pomarańcze, żółtą paprykę, kukurydzę. Żółte produkty zawierają  karotenoidy, które są naturalnymi przeciwutleniaczami.

Dzień 2 – kolor czerwony

W tym dniu spożywamy warzywa i owoce czerwone,  np. maliny, truskawki, pomidor, czerwoną paprykę. Warzywa i owoce w kolorze czerwonym zawierają ważne składniki odżywcze m.in likopen, flawonoidy oraz antocyjany, które mogą zmniejszyć ryzyko nowotworów oraz łagodzić stan zapalny.

Dzień 3 – kolor niebieski

W tym dniu spożywamy przede wszystkim winogron, jagody, borówki, śliwki.

Dzień 4 – kolor zielony

W tym dniu spożywamy warzywa i owoce o kolorze zielonym np. sałatę, brokuł, ogórek, awokado. Wiele zielonych produktów spożywczych zawiera błonnik, witaminę K i kwas foliowy.

Dzień 5 – kolor pomarańczowy

W tym dniu królują produkty o kolorze pomarańczowym np. bataty, marchew, pomarańcze, dynia. Karotenoidy, takie jak beta-karoten, który znajduje się w pomarańczowych owocach i warzywach  mogą wywierać korzystny wpływ dla zdrowia oczu, skóry i kości.

Dzień 6 – kolor fioletowy

W w tym dniu wybieramy produkty o kolorze fioletowym np. czerwona cebula, figi, oliwki, bakłażan. Produkty te zawierają dużo antocyjanów, które korzystnie wpływają na organizm m.in wykazują działanie przeciwzapalne.

Dzień 7 – kolor różowy

W tym dniu spożywamy produkty o różowej barwie np. Buraki, grejpfrut, rzodkiew.

Całodniowy jadłospis należy uzupełniać o chude mięso i ryby oraz produkty pełnoziarniste i dodatkowo produkt mleczny raz dziennie. Ważne jest także odpowiednie nawodnienie – należy pić minimum 8 szklanek płynów dziennie.

Zalety diety

Z pewnością zaletą diety jest jej różnorodność, dzięki temu jest dobrym źródłem witamin, minerałów i składników odżywczych. Dodatkowo produkty używane podczas diety są stosunkowo tanie i dostępne. Chcąc podjąć się stosowania tej diety należy zwrócić uwagę na spore ilości błonnika pokarmowego dostarczanego do organizmu wraz z dietą, co może być przeciwwskazaniem do stosowania tej diety przez niektóre osoby. Należy w takiej sytuacji skontaktować się z lekarzem lub dietetykiem.

źródła:

Dieta tęczowa – dieta w kolorach tęczy
4 (80%) 3 votes

Zobacz również